• Ny musik:

    Ny EP:


    Spotify | CD Baby

    Musik:

    CD:

    Bok (pdf):

    Bok (pdf):

    Tidskrift:

    Bok (pdf):

    Book (pdf):

    Upphovsrätt:

    Kisamor:

Bokbål med en knapptryckning

Det är en händelse som ser ut som en tanke att det var just Orwells ”1984” och ”Djurfarmen” som försvann när Amazon.com plötsligt beslutade sig för att ta bort böckerna från folks e-bokläsare. Se t.ex vad som skrivs i DN eller New York Times. Ayn Rand drabbades visst också. Jag har dock inte sett något om Bradburys ”Fahrenheit 451”.

Tydligen hade inte leverantören av böckerna rätt att publicera dem i e-boksformat, och när Amazon upptäckte det bestämde man sig för att ta bort böckerna från e-bokläsaren Kindle. Människor som alltså köpt boken lagenligt och trodde sig ha en säker kopia i sin Kindle, upptäckte plötsligt att boken var borta. De hade visserligen fått kostnaden krediterad av Amazon, men detta väcker förstås ändå en rad frågor.

Om något oegentligt skett, så var man på Amazon förmodligen tvungen att dra in boken, men var man verkligen tvungen – och hade man rätt – att ta tillbaka böckerna från dem som redan köpt dem och betalat för dem?

För flera år sedan skrev jag en artikel (”Den självförstörande boken”) om hur nödvändigt det är för e-boksbranschen – och givetvis även för dem som säljer filmer och musik i digital form – att kunna leverera en beständig produkt. Vi förväntar oss ju inte att en tryckt bok vi har i bokhyllan plötsligt en dag visar sig bestå av blanka sidor.

E-boksproblemet finns redan med lokalt befintliga verk i digital form. En dag har vi inga datorer eller operativsystem som är kompatibla med produkten längre – och den är alltså oläsbar.

Men problemet är kanske ännu större om vi tänker oss att vi har ett bibliotek (i det s.k. molnet) som på något vis (ständigt eller bara ibland) är kopplat till en central server. Tekniskt sett kan man uppenbarligen centralt radera böcker. Men man kan förstås också tänka sig att man ändrar innehållet i en bok (eller diskret byter boken mot en nästan identisk).

En drömsituation i en totalitär stat, men kanske även för inflytelserika företag som skulle kunna påverka innehållet i diverse tidningar och böcker, när det gäller hur deras verksamhet beskrivs (kanske via dotterbolag i mediabranschen t.ex). Bokbål med en knapptryckning.

Det finns ett par besläktade frågor som jag bara nämner här; de skulle kunna förtjäna varsin bok:

1) Frågan om droit de retrait. I Frankrike finns detta som en del av den ideella upphovsrätten, vilket innebär att en författare kan dra tillbaka ett redan publicerat verk. De flesta länder har inte denna klausul i sin lagstiftning. I de fall författare tänkt om och ångrat sig i fråga om t.ex. vissa politiska åsikter, har de helt enkelt fått stå ut med att deras idéer redan spridits. Dock har vanliga tryckta verk kunnat falla i relativ glömska, eftersom de i dylika fall knappast blivit tryckta i nya upplagor och bara gått att uppbringa på bibliotek. Många har nog tyckt att detta är en god kompromiss; dumheterna sprids inte alltför brett, men finns ändå tillgängliga för den som är verkligt intresserad, t.ex. forskare. I den digitala världen är det dock annorlunda – det mesta finns a mouseclick away. På gott och ont.

2) Molnet. Att förlita sig på olika nätverkstjänster externt för såväl privat information som offentlig kan ha sina risker. Vad sker när leverantörer köper upp varandra och innehåll ska överföras på nya händer? Vad sker när en leverantör går i konkurs?

Google automatic translation: in English, en français , auf Deutsch.

Pingad på Intressant.