• Ny musik:

    Ny EP:


    Spotify | CD Baby

    Musik:

    CD:

    Bok (pdf):

    Bok (pdf):

    Tidskrift:

    Bok (pdf):

    Book (pdf):

    Upphovsrätt:

    Kisamor:

Äntligen gubbe!

null

Så har man blivit gubbe på riktigt. Min troliga fibromyalgi, nyligen ytterligare förstärkt med trolig knäartros har gjort att jag inte kan gå utan käpp.

Har grunnat på problemet länge, och framför allt undrat hur man skulle kunna hitta en käpp som inte ser ut som landstingets fasansfulla stålrör. En affär med det fiffiga namnet ”Käppstället” här i Stockholm blev lösningen. Damen som driver denna affär gör verkligen en kulturgärning. Här finns mycket fina käppar i olika träslag med många olika sorters kryckor, även mera frivola studentkäppar säljer hon.

Käppen innebär faktiskt en stor lättnad. Har tidigare kunnat få plötsliga hugg av smärta som slagit mig till marken, förutom den mera konstanta smärtan och svagheten i vänster ben.

En intressant fråga som jag äntligen fått ett empiriskt svar på är: vilken hand håller man egentligen käppen med i förhållande till det ben som är dåligt?

Bäst är helt uppenbart att använda motsatt hand. Höger hand för vänster ben och vänster hand för höger ben. Då glider man fram någorlunda enkelt. Dock har jag märkt att man får ont i armarna och i musklerna runt bröstkorgen och skuldrorna eftersom man plötsligt använder armarna på ett nytt sätt, så det finns anledning att byta hand ibland. När man använder vänster arm för käppen för att hjälpa vänster ben (som i mitt fall) går man dock mycket klumpigare.

Har man ont i båda benen blir tekniken förstås knepigare. Vill man inte ha två käppar, så får man utveckla en metod att ta två steg för varje käppnedsättning. Jag förmodar att detta bara fungerar vid lindrigare besvär. Blir det mera allvarligt måste man nog ha två käppar eller kryckor – eller kanske rullator.

PS i juli 2008. ”Käppstället” finns tyvärr inte kvar längre. Lagret av käppar sägs ha köpts in av skomakeriet ”Framåt” på Sven Vintappares Gränd i Gamla Stan, så pröva där vid behov. Apropå frågan om med vilken hand man håller käppen, så konstaterar jag att den något stingslige doktor House i den amerikanska TV-serien med samma namn alltid går med käppen i ”fel” hand. Antagligen ser det mera dramatiskt ut när han måste rulta på så där ämligt.

Pingad på Intressant.

https://web.archive.org/web/20050207200314/http://www.kappstallet.nu:80/